En lägenhet rikare

Idag har varit ännu ett äventyr blandad med övertrevliga kineser och arga poliser.
Vi började som vanligt med att äta frukost på hotellet för att sen ta taxin ner till stan för att möta upp Linda (hon som hjälpt oss med lägenheterna).  En rolig instickare är att alla kineser som träffar västerlänningar har ett artistnamn, typ som Linda eller John (som visade alla lägenheter igår) rätt kul faktiskt.
Linda gick med oss till lägenheten där ägaren och en grymt övertrevlig hjälpreda väntade. Vi gick sen igenom kontraktet som var väldigt prydligt skrivit, både på kinesiska och engelska. När vi var klara där gick vi till banken och tog ut pengar.
Vi skulle betala ägaren 2 månadshyror och 2 månadshyror i handpenning, alltså skulle vi ta ut 24000RMB. Då ska ni kära läsare veta att vi står mitt i en av världens största städer, i landet som inte har större än 100-sedlar och där sedlarna har lite tyngd och tjocklek. Man kunde bara ta ut 2500 per gång och jag hade bokstavligt talat alla fickor fulla med pengar när vi tagit ut 15000, sen gick det inte att ta ut mer.
När vi var klara där och alla fått sin del av kakan gick vi med vår grymt övertrevliga hjälpreda till polis-stationen. Polisen och vår hjälpreda hade en väldigt vild diskussion med diverse huvudskakningar och rösthöjningar, det lät iallfall som de bråkade, men kineser pratar väldigt högt, så det kanske bara var en vanlig diskussion. Det visade sig att vi var tvungna att ha ett rekomendations-brev från skolan innan vi kunde bosätta oss i Shanghai, så det ska vi fixa imorgon.
Efter den lilla trippen tog vi taxi ner till Nanjing Rd, som är den stora shoppinggatan här. Där shoppade Louise lite och jag kollade lite på objektiv till kameran som dock var rätt dyrt där. Tydligen är prisklassen på den gatan som i Europa.
Nanjing Rd. Vi försökte lägga upp en video som vi filmade härifrån, men tyvärr funkar inte YouTube i Kina.
Vår första gång på KFC.
Jag (Louise) köpte denna klänningen på Meters/Bonwe, 199Rmb. Var rätt vilsen med storlekar, men flickorna i butiken var väldigt villiga att hjälpa till, det blev storlek 170/92A(?!). Som jag kan shoppa i denna staden alltså, men det gäller att hålla i tyglarna!

Kommentarer
Postat av: Anonym

vafan jag vill inte plugga längre, jag vill också iväg!! Snygg klänning lollo! Åååh hoppas ni har det greater than great! puss och kram

2009-09-16 @ 13:14:26
Postat av: Mamma Helen

Vad fin klänning du har handlat min tös och har Daniel fått större skor????? vad bra att det ordnat sig med lägenheten blev det den ni ville ha en 3:a.

När ska ni flytta dit fanns det allting?

kram ha det jättebra Emil o Göran hälsar

2009-09-16 @ 13:28:14
Postat av: tesso

KFC ftw!! Typiskt att ni måste ha sån rekommendation, hoppas de kan fixa det till er imorgon då. Flyttar ni in till helgen då eller? Ni har betalat för en vecka på hotellet va? Jättefin klänning Lollo! hur mkt är 199 Rmb? Haha konstiga storlekar, men tur att det finns iaf, i Japan kunde jag typ inte handla kläder, inte byxor iaf, för alla är ju så små där! Puss&kram

2009-09-16 @ 14:44:15
URL: http://metrobloggen.se/tesso
Postat av: tesso

Förresten, jag hade inte bangat att gå runt i den där shopping for kids-butiken! Den ser fantastisk ut! :D

2009-09-16 @ 14:57:55
URL: http://metrobloggen.se/tesso

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0